Vědci varují před mobily a tablety. Proč brzdí vývoj a rozvoj dětí?
Dvou až pětileté děti se zúčastnily pečlivého srovnání. Vědci z kalifornské univerzity v něm zkoumali nadužívání mobilních zařízení ve spojitosti s vývojem dětského organismu.
Monitorované děti z 2500 domácností podle rodičů strávily ve věku dvou, tří a pěti let průměrně 144, 216 a 96 minut denně před obrazovkou mobilního telefonu, tabletu nebo televize.
Ukázalo se přitom, že děti trávící více času s elektronikou než s rodiči, byly opožděné ve vývoji – měly potíže se správnou artikulací, nedokázaly řešit běžné problémy uzpůsobené jejich věku, opožděné byly také jejich motorické dovednosti.

Motorické schopnosti podporuje celá řada hraček, například i vílí dům Happyland.
“Naše studie dále ukázala, že předškolní děti, které trávily mnoho času před obrazovkou, měly také méně znalostí v době, kdy začaly docházet do školy,” uvedla psycholožka a spoluautorka studie Sheri Madigan.
Zkoumané dvouleté děti byly o rok později ve srovnání s jejich vrstevníky opožděnější v psychomotorickém vývoji. Podobná situace se projevila při srovnání pětiletých dětí, které podle svých rodičů ve třech letech trávily hodiny před obrazovkou některého z elektronických zařízení.

Rozvoji psychomotorických dovedností u malých dětí pomáhá také sada pro malé hospodyňky od Summer Infant.
Mějte v domácnosti místa bez techniky
Psychologové doporučují rodičům, aby v domácnosti vytvořili zóny, ve kterých nebudou k dispozici elektronická zařízení. Vhodné místo je podle nich například jídelní stůl, kde se setkává celá rodina.
V rámci domácnosti mohou rodiče rovněž umístit košíky pro odložení mobilů či tabletů – děti je tak nebudou mít přes den na určitou chvíli k dispozici.
Madigan zároveň sděluje všem rodičům, kterým se nedařilo děti od elektroniky v jejich ranném věku “odtrhnout”, aby nevěšeli hlavu.
“Dětský mozek se vyvíjí i v pozdější době, vždycky je čas udělat změnu,” dodala.