Jaké ryby jíst (a kterým se vyhnout), když jste těhotná nebo kojíte? Přední američtí experti radí

Zdroj: Flickr.com

Ryby jsou nezbytnou součástí každého zdravého jídelníčku, zvláště to platí u žen v jiném stavu. A samozřejmě také u těch, které právě kojí své dítě.

Kvůli vysokému obsahu rtuti v některých druzích ryb se však podle průzkumu amerických zdravotníků z amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) mnohé ženy obávají do svých jídelníčků rybí pokrmy zařadit.

Je to podle nich ale velká chyba. “Ryby a mořské plody jsou důležitou částí lidské stravy. Ve skutečnosti však víme o řadě amerických těhotných žen, které se rybám vyhýbají,” potvrdila zástupkyně FDA Susan Mayne.

Doporučené ryby a mořské plody ke konzumaci, zdroj: FDA (v angličtině)

FDA proto zveřejnila aktualizovaný seznam ryb, jejichž konzumace je v průběhu těhotenství či kojení zcela bezpečná z hlediska obsahu rtuti.

Mezi jiným nabádá vyhnout se konzumaci například makrely královské, masu ze žraloka nebo mečouna. Při dlouhodobém pojídání může v trávicí soustavě, zejména v játrech, vyvolat potíže rovněž marlín modrý a také některé ryby odlovené v Mexickém zálivu.

FDA naopak doporučuje konzumovat mimo jiné ústřice, krabí a humří maso, sardinky, lososy, tilápie, olihně, sumce nebo jakékoliv jedlé škeble.

Kolik porcí je třeba

Podle nejnovějších vědeckých poznatků, s nimiž se ztotožňuje americká FDA, by měl zdravý dospělý člověk týdně sníst 2 – 3 pokrmy, jejich hlavní složkou bude rybí maso nebo mořské plody.

Jedna porce by měla být zhruba tak velká, jako průměrná lidská dlaň (hmotnost pokrmu v syrovém stavu asi 120 gramů).

V případě dětí ve věku do dvou let se doporučená dávka oproti dospělé osobě snižuje podle FDA na čtvrtinu.

Nela Hermannová

Po studiu na Jihočeské univerzitě se ve volných dnech zabývám problematikou zdravé výživy.