Jaké ryby jíst (a kterým se vyhnout), když jste těhotná nebo kojíte? Přední američtí experti radí

Zdroj: Flickr.com

Ryby jsou nezbytnou součástí každého zdravého jídelníčku, zvláště to platí u žen v jiném stavu. A samozřejmě také u těch, které právě kojí své dítě.

Kvůli vysokému obsahu rtuti v některých druzích ryb se však podle průzkumu amerických zdravotníků z amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) mnohé ženy obávají do svých jídelníčků rybí pokrmy zařadit.

Je to podle nich ale velká chyba. “Ryby a mořské plody jsou důležitou částí lidské stravy. Ve skutečnosti však víme o řadě amerických těhotných žen, které se rybám vyhýbají,” potvrdila zástupkyně FDA Susan Mayne.

Doporučené ryby a mořské plody ke konzumaci, zdroj: FDA (v angličtině)

FDA proto zveřejnila aktualizovaný seznam ryb, jejichž konzumace je v průběhu těhotenství či kojení zcela bezpečná z hlediska obsahu rtuti.

Mezi jiným nabádá vyhnout se konzumaci například makrely královské, masu ze žraloka nebo mečouna. Při dlouhodobém pojídání může v trávicí soustavě, zejména v játrech, vyvolat potíže rovněž marlín modrý a také některé ryby odlovené v Mexickém zálivu.

FDA naopak doporučuje konzumovat mimo jiné ústřice, krabí a humří maso, sardinky, lososy, tilápie, olihně, sumce nebo jakékoliv jedlé škeble.

Kolik porcí je třeba

Podle nejnovějších vědeckých poznatků, s nimiž se ztotožňuje americká FDA, by měl zdravý dospělý člověk týdně sníst 2 – 3 pokrmy, jejich hlavní složkou bude rybí maso nebo mořské plody.

Jedna porce by měla být zhruba tak velká, jako průměrná lidská dlaň (hmotnost pokrmu v syrovém stavu asi 120 gramů).

V případě dětí ve věku do dvou let se doporučená dávka oproti dospělé osobě snižuje podle FDA na čtvrtinu.

Nela Hermannová