Provází vaše těhotenství nevolnost? Vědci tvrdí, že dítě bude zdravější a chytřejší

Zdroj: Pixabay.com

Ranní nevolností, která provází těhotenství, trpí v prvním trimestru až dvě třetiny žen. Podle vědců se ale takové potíže nijak negativně neprojeví na zdraví jejich dítěte, spíše naopak.

Pocity žaludku, který se jakoby houpe na vodě, pocity nevolnosti až zvracení, které může přetrvávat do večerních hodin, to vše bývá nedílnou součástí mnoha těhotenství.

Příčinou je podle vědců nejspíše rychlý vzestup určitých hormonů, na jejichž záplavu nebylo tělo nastávající maminky připraveno.

Ke konci prvního trimestru se ale vše s velkou pravděpodobností vrátí do normálu, hladina “těhotenských” hormonů postupně klesá z vrcholných koncentrací na nižší hladiny.

Podle analýzy kanadských vědců (originál zde) se ale nastávající maminky nemusejí při návalech nevolnosti obávat o zdraví svého ještě nenarozeného dítěte.

“Pocity nevolnosti a zvracení mají příznivý efekt na krátkodobý i dlouhodobý vývoj plodu, jsou známkou nižšího výskytu potratů a defektů plodu,” uvedli vědci.

Tento vliv je podle oborníků, kteří od devadesátých let do roku 2012 analyzovali zdraví dětí více než 850 000 žen, nejsilnější u nastávajících maminek, které trpěly “středně silnými pocity nevolnosti.”

Jaké zboží maminky nejčastěji nakupují?

Jak s nevolností bojovat

Ani současná lékařská věda nenabídne nastávajícím maminkám v boji s nevolností žádný spolehlivý lék. Většinou nezabírají ani běžné léky, které jinak mají na léčbu trávicích obtíží příznivý vliv.

Spolehnout se tak dá na tradiční “babské” rady, které jsou známy odnepaměti. Níže přinášíme jejich přehled:

  1. V klidu pomáhá žaludek udržet zázvor – vyzkoušejte zázvorový čaj, případě černý neslazený
  2. V lékárně se dají zakoupit zázvorová lízátka, případně iontové nápoje, které napomáhají s přísunem nezbytných minerálů a tekutin, o které žena přišla kvůli zažívacím obtížím
  3. Vyhýbejte se tučným, kořeněným i kyselým jídlům
  4. Pokuste se ze svého okolí odstranit všechny pachy, které vám vadí
  5. Některým nastávajícím maminkám pomáhají speciální elastické náramky
  6. Jezte méně často, mějte mezi jídly dostatek tekutin
  7. Přijímejte stravu, která je dietní, ale zároveň bohatá na vitamíny
  8. Pokuste se do jídelníčku zařadit jídla bohatá na bílkoviny a vitamíny skupiny B
  9. Nechte si u postele kousek sušenky, suché housky, kterou snadněji zaženete noční pocity hladu a prázdného žaludku
  10. Pokud častěji zvracíte, vypláchněte si poté pečlivě ústa vodou, žaludeční šťávy mohou poškodit zubní sklovinu; ústní vody naopak mohou vyvolat další přívaly nevolnosti

Pokud jsou vaše těhotenské obtíže velmi závažné, například zvracíte více než třikrát denně, výrazně ubýváte na váze, obraťte se na svého lékaře.

Nela Hermannová