Děti po „císaři“ mají ve střevech jiné bakterie. Vědci pro ně nevylučují výrobu specifického koktejlu

Zdroj: Pixabay.com

Děti, které přišly na svět císařským řezem, mohou mít komplikovanější start do života než ty, které se narodily přirozenou cestou.

V jejich střevech totiž vědci nalezli odlišné bakterie. Jaký vliv to ale na „císařské“ děti může mít, to zatím není zcela jasné. Odborníci to uvedli na základě rozsáhlé studie, v rámci níž studovali složení dětské stolice.

Po vaginálním porodu získávají miminka většinu střevních bakterií od svých matek. Jejich vrstevníci, kteří přišli na svět císařským řezem, naopak mají v trávicím traktu spíše bakterie, které se vyskytují v nemocničním prostředí.

Až třetina bakterií je jiných

Vědce podle BBC zarazilo, že u dětí po císařském porodu mohou až 30 procent střevní mikroflóry tvořit bakterie spojované s nemocničním prostředím.

Přestože experti dosud přesně nevědí, zda má toto nějaký vliv na budoucí zdraví dětí, nevylučují, že by bylo možné do budoucna pro děti po císaři vytvořit specifický bakteriální koktejl. Ten by jim pak zaručil lepší start do života.

Vtech-multimedialni-projektor-s-oveckou-na-postylku-modry-b

Reklama: Už máte doma překrásný noční projektor s tlačítkem ve tvaru ovečky, po jejímž stisknutí se začnou přehrávat uspávací melodie? Ty rychle ukonejší děťátko a pomohou mu snadněji usnout.

“První týdny života jsou kritickým obdobím vývoje imunitního systému dítěte, ale stále o něm víme jen velmi málo,” podotkl podle agentury Reuters profesor Peter Brocklehurst z univerzity v Birminghamu, který je jedním z vedoucích zatím nejrozsáhlejší studie zaměřené na střevní mikroflóru miminek.

Další studie budou následovat

Podle časopisu Nature, v němž byla studie otištěna, se vědci nyní chtějí vlivu různých bakterií v dětském trávicím traktu věnovat. “Budeme sledovat růst těchto dětí, abychom viděli, zda rozdíly v jejich střevní mikroflóře vedly k nějakým zdravotním komplikacím,” doplnil.

Pojem střevní mikroflóra zahrnuje složitý ekosystém miliard mikroorganismů, kteří obývají trávicí soustavu; podle odborníků hraje důležitou roli při vývoji imunitního systému. Podle dřívějších zjištění může u dětí, které nebyly v rané fázi života vystaveny specifickým bakteriím nastat situace, ve které budou více náchylnější k nejrůznějším autoimunním onemocněním, jako je například astma, alergie a cukrovka.

Bakterie, které děti získaly v rámci přirozeného porodu, pocházejí podle vědců z matčiny stolice, s níž se dítě dostane při příchodu na svět do styku. Odrazují proto ženy od toho, aby děti narozené císařským řezem potíraly poševním sekretem.

Tereza Pavlíčková

Dlouhodobě se zabývám tématy týkajících se zdraví. Má práce je i mým koníčkem - pracuji v biotechnologické laboratoři, která se věnuje sekvenování vzorků DNA.