Patříte mezi kojící maminky? Přinášíme přehled pěti nezbytných látek, které nesmí chybět ve vaší stravě

babybpinterest_810

Kojící maminky mají zvýšené nároky na kvalitní potravu s dostatkem potřebných výživných látek. V mateřském mléce je poté přijímá jejich dítě. Jakých pět nejdůležitějších živin by kojícím maminkám neměly ve stravě chybět?

  • Vápník

Vaše dítě potřebuje dostatek vápníku pro zdravý růst – děti jej poté ukládají do kostí a zubů. Pokud vaše strava neobsahuje dostatek vápníku, dojde k tomu, že se začne odčerpávat vápník uložený ve vašich kostech.

Budete vystavena vyššímu riziko zlomenin a později v životě i osteoporóze. Je proto důležité, abyste přijímala přibližně 1 000 mg vápníku denně.

Maminky by proto měly denně vypít 2-3 porce mléka, nebo alternativních produktů s vysokým obsahem vápníků. Mléko, jogurt nebo sýr a další mléčné výrobky jsou rovněž důležitou součástí zdravého kojení. Vitamín D obsažený v mléce pomáhá při posilování kostí. Mléko je navíc výborným zdrojem bílkovin.

  • DHA

DHA patří mezi polynenasycené mastné kyseliny (součást tuků), které řadíme mezi tzv. omega-3 mastné kyseliny. Mimo jiné je nezbytná pro vývoj sítnice oka a mozku. Podle vědců jsou optimální úrovně DHA velmi důležité právě během dětství, kdy rychle roste a vyvíjí se mozek.

Mateřské mléko může být bohatým zdrojem DHA pouze tehdy, pokud je matčina strava bohatá na tuto esenciální látku. Podle studie z roku 2016 zveřejněné v časopise Journal Nutrients má vysoká koncentrace DHA v mateřském mléce příznivý vliv na rozvoj dětských schopností, jako je lepší přizpůsobení se změnám prostředí, skóre pozornosti a paměťové dovednosti.

Dostatečné množství DHA najdeme například v řepkovém oleji nebo v rybách s vyšším obsahem tuku.

DHA si naše tělo v játrech sice dokáže syntetizovat, ale jen v malém množství. Zdroje z diety (zejména tučné ryby) jsou proto velmi důležité, a to po celý život.

Dávka DHA se ale nesmí přehánět, protože nadbytek (nad 3 g/den) může vyvolat např. poruchy srážlivosti krve. Nedávná studie CZVP SZÚ, při které byl studován obsah mastných kyselin v tuku mateřského mléka, odhaluje, jak jsou na tom maminky a děti v ČR. V řadě případů by zlepšení bylo na místě. WHO doporučuje obsah 0,2 % DHA v tuku mateřského mléka, tj. příjem asi 350 – 450 mg DHA denně. Jen polovina maminek v Česku se však na tuto hodnotu dostala.

  • Vitamín D

Půl hodiny venku za slunečného dne je obvykle dostačující normou pro splnění denních požadavků na vitamín D. V zimním období však může být jeho produkce nedostatečná.

Nový výzkum také naznačuje, že nedostatek vitaminu D může být spojen s vysokým krevním tlakem, zvýšeným rizikem některých rakovin, osteoporózou, diabetem 1. typu a autoimunitními onemocněními u dětí v jejich pozdějším životě.

Pokud máte málo vitamínu D, mohou vám pomoci nejrůznější potravinové doplňky. Vitamin D je také důležitý pro tvorbu kostí a umožňuje tělu absorbovat vápník.

  • Vitamin B12

Vitamin B12 je životně důležitá látka, která hraje roli při tvorbě červených krvinek, syntéze DNA a podpoře zdravého nervového systému. Kojící maminky musí zvýšit jeho příjem o 4 mg / den. To platí zejména pro ty, které mají veganský či vegetariánský jídelníček.

Nejbohatším zdrojem B12 jsou maso, vejce a mléčné výrobky. Tento vitamín nalezneme také v luštěninách či houbách.

Summer-Infant-Roztomile-jehnatko-s-melodiemi-a-zvuky-materskeho-luna-02

 

Summer Infant jehňátko s melodiemi a zvuky mateřského lůna: Upokojte a utište své děťátko s tímto roztomilým chundelatým jehňátkem, které mu pomůže lépe a rychleji usnout.

 

  • Bílkoviny

Bílkoviny jsou stavebními kameny nové tkáně a jsou nezbytné pro optimální růst. K zajištění toho, aby tělo mohlo vytvářet, opravovat a udržovat tkáně a orgány, je zapotřebí odpovídající bílkovina. Kojící maminky by neměly z jídelníčku vynechávat maso, drůbež, mořské plody, vejce, sýr, mléko a jogurt, tvaroh, tofu či sušené fazole.

Na bílkoviny jsou bohaté i ryby. Kvůli vyššímu obsahu rtuti však konzumace některých z nich (například vybraných druhů makrel) není v době kojení doporučována.

Upozornění: Před zahájením jakéhokoliv nového dietetického programu nebo před výraznými změnami ve své stravě v období kojení se poraďte se svým lékařem.

Tereza Pavlíčková

Dlouhodobě se zabývám tématy týkajících se zdraví. Má práce je i mým koníčkem - pracuji v biotechnologické laboratoři, která se věnuje sekvenování vzorků DNA.