Vědci rozluštili dětské žvatlání. Nejspíš se snaží přimět rodiče, jak správně “učit” řeč

Tiny Love knizka den se zviratky na louce c

Jakmile malé děti začnou žvatlat a mumlat, komunikují přesně tak, jak právě chtějí. A rodiče na to podle vědců reagují.

Když děti vesele žvatlají, neříkají podle odborníků svým rodičům a blízkým nic jiného, než to, jak s nimi mluvit.

Zatímco psychologové již dříve zjistili, že dětské žvatlání pomáhá batolatům naučit se mluvit, dosud netušili, že děti jsou ve skutečnosti pány situace. Svými hlasovými projevy mění myšlení rodičů tak, aby se přizpůsobili jejich dětskému světu a naučili se, jak dítě správně a rychle naučit mluvit.

“Kojenci ve skutečnosti vytvářejí svá vlastní vzdělávací prostředí způsobem, který usnadňuje učení,” uvedl spoluautor studie Steven Elmlinger z Cornellovy Univerzity.

Summer Infant penova podlozka na koupani e

:. Hrajte a povídejte si s námi, vzkaují ditě rodičům. Používejte ale snadná slova a velmi krátké věty, dodávají podle vědců. 

Používejte krátké věty, jednoduchá slova, vzkazují batolata

Je dobře zdokumentováno, že kratší věty, jednodušší slova a pomaleji vyslovované slabiky dětem říkají, že je čas se soustředit a snažit se pochopit základ jazyka.

Ovšem to samé v bleděmodrém platí v dětském světě – také ony, když začínají žvatlat, jakoby dospělýmu říkaly: Teď jsme připravené učit se mluvit, pojďte si s námi povídat.

Výzkum naznačuje, že jak se kojenci dostávají do různých fází svého vývoje a mění způsob, jakým žvatlají, rodiče spolu s nimi mění způsob, jakým s nimi hovoří.

I děti tak velkou měrou formují chování rodičů. Jiné studie popisují rovněž to, že když batolata ukazují na vybrané věci nebo žvatlají o určitých předmětech, přejí si, aby o nich začali hovořit rodiče. A ti na to samozřejmě často pozitivně reagují.

Sledovali desítky párů batolat a maminek

Aby vědci získali lepší představu o účelu dětského žvatlání, Elmlinger a jeho tým sledovali 30 párů kojenců a matek v herním prostoru po dva 30minutové intervaly, po dva dny v řadě.

Devíti- a desetiměsíční novorozenci se mohli v pokoji volně pohybovat a hrát si s předměty, které byly v místnosti. Jejich řeč byla přitom zaznamenána skrytým bezdrátovým mikrofonem.

Jejich matky měly také mikrofony. Vědci díky nim měřili syntaxi a slovní zásobu rodičů a také změny v projevech děti v rámci prvního a druhého dne.

Data podle psychologů naznačují, že když děťátka začala žvatlat, maminky měly sklon reagovat méně složitými slovy a více větami o jediném slovu.

Čím více rodičů takto s dětmi rozmlouvalo, tím rychleji si kojenci během druhého herního sezení vybrali k “tréninku” jiné nové zvuky.

Výsledky ukázaly, že věty sestávající se z jediného slova mívají největší efekt na kojence a na jejich schopnost učit se jazyk. A pravděpodobně o takové velmi krátké věty děti ve svém nejranějším období stojí. Svým mumlání a žvatlání se tak po celou dobu snaží rodiče přimět k tomu, aby s nimi hovořili, co nejjednodušeji to vůbec jde.

Tereza Pavlíčková

Dlouhodobě se zabývám tématy týkajících se zdraví. Má práce je i mým koníčkem - pracuji v biotechnologické laboratoři, která se věnuje sekvenování vzorků DNA.